Agility

I går var det agilityträning igen, det gick bättre den här gången och jag tror att det kommer gå ännu bättre nästa gång. Jag är så himla fokuserad på perfektion från lydnaden och blir lite seg och tråkig, haha. Instruktören ruskade om mig en gång och det hjälpte faktiskt :D Agility ska ju vara kul och fartigt och det gör inte så mycket om det blir fel. Theo tycker jag är asjobbig när det går för sakta... så nästa gång så ska jag tänka i andra banor. Så fick jag lite andra tankar om belöning, jag tror att Theo tycker det är kul att springa och hoppa och så, vilket typ är en belöning i sig, han behöver nog inte godis hela tiden. Så det kanske är bättre att nästan bara köra leksak i slutet samt godis bara vid inlärning.

Theos lilla "vilostation"


Den här lilla grönistiken var såå fin





Slalom har varit mitt skräckhinder i agilityn, jag försökte ju i vintras med att shejpa in 2x2 metoden med Theo, vilket gick rakt åt ***** haha. Så jag gav upp kan man säga. Så första gången på kursen skulle vi köra slalom, shit tänkte jag.. Så började vi och det gick väl sådär, jag tappade bort mig några gånger. Men denna gång så lät jag bli mina jäkla armar och händer som bara är i vägen, och styrde med överkroppen, och det gick toppen! trodde jag aldrig :D Så fick jag några kommentaren av instruktören att hon skulle tejpa igen mina fötter, för jag styr in theo in i slalomen med honom och trampar nästan på honom :D Men ja jag är nöjd hihi
I stationen hoppa hinder så var linjen rak från början och det gick bra för Theo så bra att instruktören böjde banan så att linjen inte var rak, shit tänkte jag igen! men så lyckades jag göra en pull och en push, ingen aning hur eller vad men det var tydligen bra :D
det som är svårast är att ha Theo på min högra sida samt att få honom att jobba utifrån mig, lydnaden har satt sina spår om man säger så. Kontakt kontakt helatiden, som i slalomen gick han rakt in i pinnarna några gångerför att han tittade på mig :D

Vi byggde upp en bana sedan som man fick prova om man ville, det var först 4 eller 5 hinder i en båge, salom, ett till hopphinder, däcket och sedan en böjd tunnel och avslut med den platta, jag belönade lite imellan men det gick ganska felfritt, jag var typ supernervös bara haha :D
Köra bana redan nu är bra tycker jag, man ska kasta sig in i agilityvärlden!

Idag blir det en mysdag med lite promenader och sedan tacos till middag :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hallå där! Åh va fina bilder speciellt när Theo hoppar hinder! Du är superduktig Linda !! Kram mamma!

2012-05-07 @ 19:00:44
Postat av: Jenny

Vad duktiga ni är! Det finns så mycket agilitytermer om handling som man verkligen inte förstår, men jag tror att jag förstår push och pull i alla fall. :D Jag tror att det är hälsosamt att träna olika grenar med hundarna, agilityn är ju mer att släppa lös grejerna och lydnaden att hålla i allting. Bra jobbat! :-)

2012-05-07 @ 23:14:37
URL: http://jennysnuzie.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback