Hundträning och prat

igår mötte jag upp mammas kompis med hans hund Molly :) han hade klickat in henne och hon verkade ha fattat galoppen vad klicket betydde. "A"(mammas kompis) var väldigt flitig med klickern och tog varje tillfälle i akt. klickade för varje spontankontakt och när molly lyssande, samt när hon skötte sig.
efter lite rundvadring i stan gick vi till en liten park där jag fick agera joggare. tanken var att molly skulle titta upp mot A sittandes och när hon såg mig komma springandes så skulle han klicka och ge godis.
första försöket tog jag i lite för mycket, flaxade lite med armarna så ett utfall kom. sprang säkert 10 meter bort då. gjorde om och fick instrurera hur A skulle göra för att inte missa chansen att klicka.

så en gång när jag sprang emot henne hade jag ögonkontakt och hon flög mot mig och lät som en björn och A tappade henne. så jag stannade och tittade bort. han sätta upp armen utifall hon skulle bita (man vet ju aldrig). direkt efter "attacken" var hon coollugn, som att inget har hänt. ingen aggression eller någonting. vilket tyder på att hon reagerar instinktivt. ibland kommer det lite varningar då hon stirrar om någon går förbi och då för man vara på sin vakt och avleda. så totalt 3 utfall sedan gick allt superbra! slutade när det gick som bäst och jag sprang förbi henne bakifrån med bara 2 meters marginal.. lyckat :D
så fick hon som avslut leka med en annan hund som precis kom förbi. kelpie/dansk svensk gårdshund som bara var så go!

A fick med sig en lång lista med tips och lite påminneser hur han ska göra. A är väldigt lugn och blir inte nervös eller rädd vilket är super! tror verkligen det här kommer lösas. ska träna mer såklart med dem. det bästa är att ordna planerade träningssituationer. de flesta flyger ju bakåt om en stor hund gör utfall. skulle jag oxå göra om inte jag var beredd.

efteråt fikade vi men fiket vi satt på var iskallt. det blåste in vid fönstren så vi satt med jackorna på :D mamma kom förbi sen följde jag med henne och handlade så gick vi hem och lagade mat. köpte färskpasta med smak av tomat, basilika och pesto. dom är så jäkla goda! wokade broccoli, champinjoner och hällde på havregrädde. mumms! smuttade sedan hela kvällen/natten på lite vina maipo och babblade värre än värst. det jag gillar med mamma nu (haha) är att vi har fått sån bra relation sedan vi flyttade ifrån varandra. vi är nästan som kompisar som ligger på samma nivå. så skönt! så känner vi ju varann nästan bättre än oss själva så man behöver inte säga eller berätta allt för vi vet redan.

mamma har förörigt börjat lyssnat på mina rövarhistorier och börjat förstå.. eller vad man ska säga. tänka om. jag kan prata hur länge som helst om världen och om de människorna som styr världen. om hjärntvätteri och om att allt är planerat och genomtänkt. konspirationer, ett ord som blivit väldigt negativt och klassat nästan som idioti. well, folk får tro vad dom vill. jag vet vad jag tror i alla fall :)

idag kom alles föräldrar hem från chile. vi hämtade dom på arlanda. fick dock stå och vänta säkert en timme på dom. ingen hade telefonerna på så vi blev ju oroliga. det visade sig att deras bagage var kvar i argentina... men de får hem dom imorrn. vi åkte hem och lagade fajitas.. mumms! kollade på alla bilder och pratade. fick en nessesär oxå, precis vad jag behövde :)

så nu sitter jag här. ska överföra lite bilder från kameran. tog kort på min kladdkaka igår med grädde och lite annat tjaffs på. blev nog ganska bra bilder. vi har mattema i fotokursen så det passade ju bra :) är fortfarande arg och ledsen över att mina bilder försvann :( skit oxå. nu får man istället sitta och klippa i de bilder jag har och redigera. hatar att redigera ibland, känns som att det blir fejk. självklart brukar jag dra upp kontrasten i grådassiga bilder men jag blir extra glad om man inte behöver göra någonting med bilden. lyckat :)

nej nu blev jag lite motiverad jag göra lite nytta! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback