Fjäsk!

Idag tog vi en tur till garaget i liljeholmen. Jenny kände sig sjuk så jag tvingade i henne en ipren å så körde vi ändå. Stackarn.. Lugn och bra träning för dom, massa passivitetsträning och lugna övningar.
 
Jag hade varit så slarvig att jag inte skrivit någon planering. Fy! Men det gick bra ändå. Vi körde "varsågodövningar", apportering, kedjor och platsliggning. Har bara film på kedjorna.
En sak som verkligen förundrar mig om Theo är hans sätt att vara under träning. Han älskar att träna och blir helt galen när jag hämtar honom, ordet "träning" går inte att säga hemma innan jag kommer. Då tycker man ju att han ska vara "på" och tänka, nu kör vi! kom igen!. Men det är han inte.. det är så svårt att hitta den där balansen hos honom. Att hitta drivet och viljan. Sedan är det åter igen svårt att utvärdera och ta tag i svåra saker när det bara sker träning 1 gång i veckan.
Det han ogillar på träning är närhet, han blir lite självständig fast ändå inte. Han är extremt förarbunden både i lydnaden och agilityn.
Ett exempel är att jag kan säga ordet "fri" som för mig betyder, skynda dig till mig så tränar vi. Jag har alltid belönat nära mig och ofta i position vid mitt ben. Men ändå så håller han sig borta eller vad man ska säga. Jag kan efter att jag sagt fri och belönat gå ifrån honom, eller "vi" förflyttar oss. Då kan han stå kvar och köra någon slags egen övning och jag kan gå hur långt som helst, till och med gömma mig...?? Ganska svårt att köra frivillig fotträning med en hund som inte ens följer en haha. Ang. följsamhet har jag tränat detta sedan han var 6 månader och nu är han 3. Han har superbra kontakt. Men, det är dags att tänka i andra banor. Att det hittills inte fungerat efter så lång tid så är det dags att prova något nytt. Men som vanligt är det svårt att vara lite fantasifull och tänka outside the box. Något måste i alla fall göras.
Problemet är att om jag kör för intensivt och "flänger" runt så går han upp i stress. Balans var det ja... balans mellan uttråkad och negativ stress. Puh!
 
Matte och husse fick en hemläxa att begära gos från Theo när godis finns inom räckhåll. Vi ska träna på att lära honom att fjäska för en godis. Vill han ha den måste han kämpa nära oss.
Här kommer dagens filmer.
 
 
 
Nu ska jag kolla på The Hobbit, imorgon väntar en spännande dag!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Du, jag vet inte om du finns på Facebook men där är det i alla fall några från AoH som skapat en träningsgrupp, där tänkte jag att du kanske kunde bli med och få tips på hur du ska träna närhet? :) Kram, vi hörs i veckan!

2013-03-03 @ 00:46:49
URL: http://jennysnuzie.com
Postat av: Cecilia

Vilken utveckling ni har haft! Har sett filmer från kanske något år sedan och jag tycker att ni utvecklats så himla bra. Var stolt tycker jag, speciellt eftersom du bara har honom så sällan. :)

Är det inte mycket bilar i garaget förresten? Jag bor ju nästan där, så jag blev nyfiken.

Svar: Tack det värmer =) Ibland är det svårt att se tillbaka hur det såg ut förut och hur det ser ut nu. Ne inte alls mycket bilar, vi håller till en våning upp till höger, där brukar det vara helt tomt!
Linda

2013-03-04 @ 07:36:20
URL: http://vidomsidan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback