Rubrik

Blä.. jag har tappat lusten att blogga lite. jag gillar inte skriva om vad jag har gjort idag, men ändå är det de jag gör. jag vill egentligen skriva om hundträning och alla dessa tankar omkring, men jag har såå svårt att formulera mig och ens komma på vad jag ska skriva haha.
Sedan är det lite svårt att göra större utvärderingar om min hundträning eftersom jag bara tränar 1 gång i veckan. Då ska jag hinna med allt jag har tänkt och det går inte alltid som planerat. Oftast måste jag strunta i de övningar jag vill göra bara för att handskas med en stressad hund. Just nu har det varit en värre period. vet inte om det är för att vi hade ett litet träningsuppehåll men har hört hemifrån att han har blitt gnälligare.
Visst har våran träning gått framåt och vissa dagar är han bara så bra och fokuserad. Men ibland blir jag bara så matt och tänker argt för mig själv "hur svårt ska det vara och bara ta det lite lugnt?!" men det hjälper ju knappast att tänka så. Att vara irriterad och arg under träning går inte ihop. Istället bryter jag och pausar, tänker ut en ny plan och jobbar efter den. Så tänker jag istället att jag utvecklas genom att råda bot på stressen under tillfället.
Att köra en galet och intensivt träningspass går nästan inte, när (den lilla) tröskeln väl är nådd så tar det ganska lång tid att bli av med den.
Jag tycker att det är svårt att inte tänka på Theos brister, istället borde jag tänka på vad han är bra på och lyfta upp de egenskaperna för att "trycka ned" de negativa. Men som sagt är det inte lätt. Han är ju världens bästa vovve och helt underbar när allt går som det ska, skitrolig att träna och framförallt att frishejpa, så smart och fattar direkt vad det går ut på.
Sedan har vi börjat (hrm) med störningsträning på allvar. Det är sjukt kul och Theo beteer sig som att han har pysslat med det helatiden. Just nu kör vi kontakt framför mig samt i fotposition, samt några moment (inkallning, ställande). Någon gång ska vi ju oxå tävla i lydnad så jag har tagit tag i platsliggningen på riktigt. Vid varje träning kör vi och han kan ligga i 1 minut utan belöning med helt främmande hundar. Han kanske skulle kunna ligga längre men jag vill inte riskera att han går upp eller blir för osäker. Vilket han gjorde/var förut. Han kunde springa upp rakt mot mig för att han inte visste vad han skulle göra samt ligga och pipa. Bra framsteg där!
 
I vår ska vi testa på viltspår och förhoppningsvis gå en fortsättningskurs i agility. Har ju bytt till Södra BK nu från botkyrka, botkyrka är ändå inte aktiva inom agility. Och på södra kan man ändå plocka fram hinder utan att behöva springa och låna en nyckel.
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Det är jobbigt med stress, hantera det. :( Min Scream har jätte lätt för att gå upp i stress så förstår dig precis! KRAM

2013-02-15 @ 21:19:17
URL: http://liivat.wordpress.com
Postat av: Jenny

Men ÄNTLIGEN skriver du igen! :roll: ;) Man undrar ju om du lever eller vad som försiggår.
Du jobbar väl och har dig, men Uzie är igång till fullo nu så vi är på för en promenad om du vill ses! Kram på er.

2013-02-28 @ 20:48:41
URL: http://jennysnuzie.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback