Film, kurs och tävlingar

Just nu aprilsnöar det.. jag och theo var ute och stack ned de allra första slalompinnarna i backen. Dom stod inte så värst stadigt men det gick! Skam den som ger sig lixom. Mitt i alls börjar det hagla som följs upp av världens största snöflingor, gött!.. inte.
Bara att packa ihop och gå in. Ska träna lite inomhus istället men Theo ligger och snarkar ??
 
Jag har nyss avslutat en agilitykurs med lurvet. Skitkul var det! Känns faktiskt som att jag utvecklades lite även fast jag var en yr höna imellanåt haha. Fick kommentaren "du tänker för mycket, lyssna på vad dom säger och gör bara.." stämmer mycket väl :D Fick lära mig vad de olika byterna i handlingvärlden hette och hur man utförde dom.
Duktiga instruktörer var det såklart, såg minsta lilla detaj och gav mycket feedback, nyttigt! Var tråkigt att kursen slutade men allt har sitt slut :P Nästa uppgift är att blygga en egen planka så jag kan träna gungan med Theo, han tycker ju nämligen att den där gungan är inget för honom. Bara att börja om, gör om och gör rätt!
Kommer nog klippa ihop en liten sammanfattningsfilm från kursdagarna.
 
Så har jag anmält oss till en (förhoppningsvis sista) rallytävling nybörjarklass. Nu jäklar ska vi få en titel! Och så en agilitytävling, woho! Ska råträna slalom nu och VÅGA UTMANA honom, skäms på mig som är så feg! Gör olika varje repetition! ekar i mitt huvud. Bra skit.
 
Nu kommer en film på lite olika apporteringsövningar. Jag har börjat använda bollen som belöning i mycket nu. Han har fått några klokare hjärnceller och låser sig inte alls på att jag har bollen som belöning. Han kan till och med genomföra moment med bollen som externbelöning, wiho!
Måste oxå berätta. Igår var vi i liljeholmen och tränade bara någon meter från en lekpark med springande och skrikande ungar, mycket nyttigt! Bra gick det oxå! Körde igenom klass 1 förutom hoppet och platsliggningen. Körde oxå ett längre fritt följ och det gick helt ok, inte en nolla i alla fall :D Och så utmanade jag honom i apporteringen, 15 sekunder höll han i utgångsposition! Det börjar ta sig. Så kom jag på en sak! Om jag ger apporten med höger hand och tar den med vänster så spottar han inte ut den. Annars händer det ofta att när jag närmar mig med högerhanden för att ta apporten så spottar han innan. Har tragglat det hur länge som helst och nu blir nog lösningen att ta den med vänster istället ;)
Ja nu så kommer filmen.......
 

Kommentarer
Postat av: Malin, Sinus och Unik

Kul med film och gulligt gripande :D Duktiga!

2013-04-08 @ 08:48:44
URL: http://liivat.wordpress.com
Postat av: Jenny

Det är ju det som är den stora charmen med hundträning - man blir en jävel på problemlösning! Är man högerhänt får man använda vänsterhanden ibland, och tvärtom. Bara som exempel alltså.
Om du ändå ska snickra själv, så ta brädan du ska använda som vippa sen och lägg den på marken och lär honom balansera på den så, sedan lägger du den på en liten halvcirkel av någon sort (luddigt, jag vet men jag hoppas att du förstår vad för typ av sak jag funderar på) och låter honom gå över. Sedan kanske det är dags att lyfta upp den och köra "full scale". Lycka till på tävlingarna!!

2013-04-08 @ 23:50:20
URL: http://jennysnuzie.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback