Agility

Jag och Theos husse var på bk igår och körde lite agility. Vi var helt själva, lagom lyxigt :D Det kom en tjej förbi och körde lite lydnad med sin BC, men de var på en annan plan.
Det gick bra faktiskt, lite missförstånd med däcket och slalomen tar ju lång tid att lära in.

Förra gången blev Theo låg när vi körde gungan. Han har ju kört den förut men han är ju lite tankefull när saker och ting rör på sig och låter. Vi hade i alla fall grundat i vintras och det satt i :) Men efter några repetitioner så sprang han förbi gungan samt nosade i backen, stress stress. Så vi pausade helt och jag trodde allt var förstört.. Men nu så vågade jag köra igen och vi körde ett nedtramp på första kontaktfältet sen tva hela där jag stod och höll i gungan och så fick han kulsprutebelöning på nedvägen, han springer upp med bra fart och så lägger han sig ned, men han har lite svårt att stanna kvar när det slår i backen. Kanske ska köra med bord lite, med bangleken ännu mer.

Ja här kommer en ihopklippt film på oss, totala nybörjade, jag springer verkligen snyggt :D Så svårt att träna en äkta ( ;) ) lydnadshund att vara lite självständig och prova sig fram själv. Stenkoll har han på mig vilket leder till att han lyder minste lilla vink från mig, och så många fel som jag gör så är det ju inte lätt :D Men kul är det!




Efter agilityn så kunde ju jag inte låta bli att köra lite lydnad. Jag körde en inkallning, läggande under gång (där hörseln var lite dålig igen), fritt följ och hopp över hinder. Så hittade jag en ny leksak som jag använde, klart poppis. Liknande fårskinnskampis, han vägrade typ släppa den :D
Hopp över hinder är inga problem alls, inkallning går bra oxå, han tjuvar knappt alls längre.
I fria följet så sackade han efter lite, tror han var ganska trött oxå, sen gick husse ut och plockade i bilen och då kunde han knappt gå en meter :P
Så gjorde vi lite uppsättanden, gjorde ett med honom liggande bredvid mig och dom ser faktsikt snygga ut :) Han flyger upp.

Nu ska jag fortsätta att köra platsliggning varje gång och länka ihop moment, samt använda med klapp och beröm efter varje moment istället för godis och sedan leksak på slutet. Men han har jättesvårt för att koncentrera sig när jag inte har godis i handen, han fattar typ inte att det är träning på G, bara jag har en godis i handen så går han nästan som en klocka. Får väl tejpa fast en godis i handen vid tävling :O haha. Nä, men det måste jag träna mer på, att godis inte alltid måste vara i handen för att han ska få den. Men jag har varit lat och alltid haft belöningen snabbt till hands, det får man ju sota för nu :P

Imorrn är jag ledig och vi ska gå o kika på bil, spännande!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ohhh, bil! Lycka till med tittandet, köp en bra. ;-) Du får busa upp Theo lite mer innan agilityn, eller kanske mycket mer. Det kanske du redan har prövat iofs, men ta den där leksaken som han älskade och använd den bara vid agilityträning. Ta bort godisbelöningarna så mycket som möjligt vid den träningen, så att han inte blir så fäst vid handen. Men som sagt, det kanske du redan gjort. Kram på er!

2012-05-29 @ 00:45:24
URL: http://jennysnuzie.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback