Mitt lilla mål

Eller det kanske är flera mål.. Jag har pratat med Jenny och blir mer och mer peppad att tävla.
Om vi bara kör lite med handling och lite mer agility, främst slalom och förståelse för däcket så kanske man kan köra en hoppklass. Oj oj vad nervös jag kommer att vara :D Vet bara hur jag har varit på tävlingar när jag tävlat med häst. Fii då! :D
Visserligen har det gått bra, inte glömt något dressyrprogram eller bana på hoppning. Men ändå, alla som sitter där och granskar en. Hua!
Men i alla fall så skulle det vara kul, och bra för mig att börja tävla någongång.

I lydnaden då, ja. Det som är helt klara moment är läggande under gång och inkallning. Inkallningen är visserligen ganska slarvig i slutet men det skiter jag i :D
Apporteringen är helt ok nu, han kan hålla i 3 sekunder men släpper lätt om jag närmar mig med handen och ska ta apportbocken.
Ställande under gång och oxå helt ok, men signalkontrollen är lite sisådär. Han lägger eller sätter sig ofta, hmm. Men då har jag ofta kört andra moment som läggande uder gång under samma träningspass.
Tandvisning är nog inget jätteproblem, dock måste det testas med någon okänd man.
Friaföljet går ju super när ha är peppad. Jag har börjat med halter med sättande och det går toppen. Men inga längre fria följ har påbörjats och han har svårt att fatta att vi ens tränar som jag inte har godis i handen. Jag behöver inte ge honom det utan bara själva grejen att jag har det i handen.

Och sedan är det den där platsligningen. Den har jag inte gett så mycket tid om jag ska vara ärlig. Men det jag tror behövs är lite mönster, att han ska veta vad "lägg dig" betyder, ligg här en stund tills jag kommer tillbaka. Han blir lätt troende att han ska göra något mer än att bara ligga still. Några gånger han han rest sig om jag väntat för länge med belöning, och en gång reste han sig och sprang fort som fan rakt till mig, alltså värsta spurten haha.
Hopp över hinder är iof oxå helt klart, det och läggandet är snyggast ;)

Nu är jag för övrigt i borlänge hos min kusin och ska sova snart. På onsdag blir första festivaldagen, ska bli sköj! Nog med ordbajsandet.

Tjingeling!!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Platsliggningen kan man alltid hoppa över om det inte funkar och köra övriga programmet. Det är vanligt att man gör så faktiskt.
Jag vet inte om det var Marlene (Nemafo på forumet) eller HumleSpunk som skrev om det där med agilitylopp i sin blogg - att ingen kommer ihåg något lopp utom sitt eget efteråt i alla fall, så det är inte så farligt. Tänk så. :-)
Jag tycker att ni ska tävla! :-)

2012-06-27 @ 01:54:49
URL: http://jennysnuzie.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback