Dagens träning

Idag har jag tränat med Theo och hans matte. det gick bra och vi kom fram till ännu fler lösningar. tålamod krävs men det får man väl räkna med ;)
Theo får öva på "ryggsäcken" medan vi sitter på en bänk. tror det är lättast för honom att slappna av så. annars använder vi ignorans när vi står upp och belönar + går vidare när han är tyst. i paniksituationer när man inte orkar/kan träna så kortas kopplet till max så han inte får utrymme att skälla. hittills har allt fungerat strålande.
nästa träningspass blir på måndag eller onsdag med husse.

efter träningen ute gick vi hem till dom för jag skulle mäta theos hals, jag ska sy ett halsband :D
så pratade vi såklart massor och sedan fick jag för mig att testa att lära honom "skäms". satte dit en tejpbit och klickade 5-6 gånger, tog bort tejpen och han fortsätter och bjuda på tass över nos :D mäkta imponerad är jag! Valle kan fortfarande inte skäms även fast jag gjorde på samma sätt, men han är ju inte shejpingtränad heller.
så ville matte att jag skulle lära honom att "vinka". det gick oxå lika bra. knöt näven några gånger och belönade med tassen på min hand/arm. så fortsatte han "vinka" när jag väntade ut honom. sötnöten då :P
vi är nog lite kära i varandra jag och Theo, snart kommer jag kidnappa honom :D


Kommentarer
Postat av: Madelen

Smart med tejpen!



Nu har jag inte läst vad som är problemet (gissar att det står i ett annat inlägg) men ryggsäcken är bra om man har en hund som älskar att träna och erbjuder hela tiden, även i paus. Det är ju viktigt med en tydlig signal att nu är det paus och då är det bra, eller att sitta på huk med hunden intill sig.



Jättefina bilder!

2011-09-10 @ 21:26:41
URL: http://tokryck.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback