ceviche

sitter här med en skål ceviche och mummsar. det är torsk lagad i citron och lime. man lägger i fisken rå över natten och låter den tillagas i citronen/limen. sedan har man i röd lök, paprika, vit kål, riva morötter, chili, koriander, persilja och räkor om jag får bestämma. den här gånger hade vi i röd chili och alle var inte snål med den. blev satans starkt men det gör inget.
så saltar man som attan och har på lite olja. såå gott! om man gillar citron.
tanken är att den ska vara en förrätt men vi tycker det är så gott och lassar på en full skål :D

var ute på en långpromenad med valle. hade super kul. hoppade upp på snöblock, bänkar och bord. han har blivit riktigt duktig och fått mer balans. fick till o med upp honom på en stor gunga, en sån som man kan ligga i. han tycker det är lite läskigt med saker som rör på sig när han ska upp men det gick prima.
testade att få honom att hoppa över en bänk och jäklar vad han kan hoppa :P

när jag har ätit färdigt ska jag göra en briepaj. vet inte hur bra den kommer bli då jag bara har brieost :D ska i alla fall ha i lite tomat och pesto. ville ha salami i men det har vi inte. ville ha smördeg men nu när jag läser recept verkar det vara aningen bökigt. man ska vika den säkert 10 gånger och låta den vila mellan varje vikning(?)
så det får bli vanlig pajdeg :)

ang. smördeg så vet jag en suupergod grej man kan göra med det och brieost. form av dessert.
man tar en brieost (vanligtvis räcker en liten tekant) och lägger på smördegen, har på marmelad (jag gillar fikonmarmelad) på osten, inte så mycket dock. sedan knyter man ihop degen runt osten. väldigt viktigt att det är tätt. så gräddar man den i ungnen i ca: 15 min. så äter man :D det är ganska mäktigt så det räcker med typ 3-4 tuggor så att dela med sig rekomenderas :D
hittade receptet nu http://www.ica.se/recept?recipeid=50336
kommer inte ihåg om vi hade ägg på men det ska man nog ha :)

alle hjälpte mig att ändra designen på bloggen lite snabbt igår. vill ha e banner och göra bloggen snygg men vi får se. känns lite onödigt just nu. vill ha en egen hemsida sedan när jag skaffar vovve.

nä nu måste jag sätta igång med pajen!

is, vatten och snö



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback