röjj

idag var vi i rasthagen. massa hundar där som kom och gick, tror det var 6-7 som mest.
valle lekte fint med en liten borderterrier, blev lite bästisar där. terriern juckade mest och hängde sig fast i valles halsband. trött blev han i alla fall (valle inte terriern som hade mer energi än alla tillsammans):D
blev lite för trött och försökte jucka lite på lillterriern, bättre det än att springa runt tyckte valle. det tyckte inte jag.

den stora pyrneern Oskar var där idag, han visade vart skåpet skulle stå för valle, som bara ville leka. fast han visade ändå respekt, tur är väl det än att få 68 kg hund på sig.
men tycker att valle behöver liite tydligare hundspråk, och lära sig förstå andra hundar bättre. det var en labbetik som sa ifrån när valle kom och skulle leka/hälsa, han höll sig lite på avstånd men kunde ändå inte låta bli att retas lite. hon kanske inte var tillräckligt sur på honom =P

hade inte kameran med mig =/ var rädd att den skulle bli sönderslagen. galna hundar som far in i en.
jag lämnade iof in kameran igår, men fick en lånekamera som tur var och med lite bättre objektiv ;)

tog en bild med mobilen och filmade lite, men filmen är åt fel håll och jag vet inte hur man ändrar det.

valle mosar terrier


det har i alla fall gått bra med herrn. pigg som attan ute, och han kan dra lite i kopplet. men det har redan blivit bättre. om han drar kommer han inte framåt. jag tvärnitar och då vänder han upp till mig.
men när vi skulle gå på prommenad efter att alla hade lekt tillsammans gick det inte bra. så jag gick en annan väg så han kunde varva ner.
hemåt gick han så lugnt o fint, inte undra på. och nu ligger han deckad efter ett mål mat.

har klickertränat med honom. mest bara klickat in honom men även lite kontakt. han fattar i alla fall :D
sen tänkte jag lära in nosdutt. verkar väldigt behövande för honom.

känner att jag ändå inte har riktigt snabba reflexer. påse med godis i fickan och klickern i andra + hund som drar åt alla håll ibland. så ska man fiska upp en godis utan att han ser. belöna när han går fint. annars blir det lite konstigt om han ser att jag har godis.

nu ska jag äta lunch och vila lite. även fast man står still och är lite lat när hundarna leker håller jag ändå stenkoll så här i början. tog tag i honom flera gånger för att han skulle varva ner. han blir lite för intensiv tycker jag. och väldigt viktigt att han kan slappna av lite i mellan och inte tokspringa hela tiden. hon som ägde bordern tyckte att valle var så fin och lekte försiktigt, även om hennes hund blev omkullsprungen och fick sig några slag med stora tassar. dom är tuffa dom där.

theo är lättare, han kan springa runt för att sedan gå runt och lukta lite och spana på andra saker, leka med mig och så. sedan har har så tydligt språk. men så är han inte lika stark som valle, men får ta i som attan för att ens hålla kvar honom när han vill iväg.

nä nog snackat, mat var det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback