dagen

passade theo idag från 10 till fem =) han är bara såå mysig och härlig! tränade massor hemma. riktig klickerhund. tränade nosduttar på min hand och det kan han klockrent, kul.

har så dålig fantasi vad jag ska lära honom. han har bra kontakt och kan omvänt lockande (håller handen öppen med godis i och han ska sitta kvar i positionen, då får han godiset). så jag tog en tjock bok och började klicka direkt när han tittade på boken, nosade. tillslut kom tassen på boken, men han blir lite frustrerad när allt inte går som han vill.
han är väldigt otålig och det beror ju på att han inte blivit shejpad från början. så små små steg får man ta så han tycker det är kul. fick i alla fall två tassar på boken och belönade rikligt.
men måste verkligen öva själv på att vara snabb och belöna när han står rätt med flera godisar. hände flera gånger att jag tappade godis och klickade fel hit och dit. det är svårare än man tror. sen har man så mycket päls så jag måste böja ner huvet för att verkligen se när han gör rätt.
tränade kanske 4-5 minuter sen paus (viktigt). sen tränade vi två gånger till. mycket dutti =) det är så kul att träna en lätt motiverad hund som oxå är lättlärd. bristerna är väl att han blir frustrerad och inte bjuder på så mkt beteeden. om man inte fattar så sätter han sig ner först men lååång ögonkontakt sedan gnäller han och morrar/skäller. pöötnöten då =)

han var mycket bättre nu när jag hade honom, inte alls så där konstig som förra gången. Theo vs skohylla. men märker att det är Cesar han är väldigt skeptisk mot. kanske för att han inte får jaga/leka med honom. när cesar kommer går theo iväg och undviker blicken. när vi tränar och godis är där bryr han sig inte alls.

ute lekte vi lite och jag tränade mycket på loss och ta den! direkt efter. han har från början blivit inlärd med byteshandel och ibland så kommer han in med leksaken och sätter sig ner för att få en godis =P viktigt att leka mycket tycker jag. så att både lek och godis har lika värde. fast han ääslkar verkligen mat och godis i alla former.

är så dålig på att filma mina träningstillfällen. nyttigt är det och speciellt kul när det handlar om första träningspasset med något nytt.

på söndag kommer valle och cesar åker på lördagen. ska ha valle i en vecka och känna på hur han är sedan ska vi prommenera med theo och valle. utifall theos matte behöver hundvakt så är det bra att hon kan känna sig trygg och att dom funkar tillsammans.

mötte idag en stooor rottishane inne i "hundgården" och den var väldigt på och skulle visa att han bestämde. theo blev lite rädd, han gillar inte sånt påflygande. så jag gick i mellan när rottisen skulle kliva på theo. det gick bra i alla fall. så toklekte han med en storpudel, så söt var den. riktiga pudelhopp gjorde den och dom brottades i snön så theo blev till en isboll (10 minuter med fönen hemma och torkande). han verkade nöjd när vi kom hem och somnade bums =)

inga bilder idag så jag får väl bjuda på en gammal
theo i skohyllan ;)


juste la iof upp en film på youtube. theo har sin aktiveringsboll och han är så söt när han försöker få ut godisarna.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=u__aeJavX6w


imorrn ska jag gå och simma med mamma vid lunch, ska bli härligt! sen basta efteråt (tror det är det jag egentligen längtar efter)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback