Berlin

Japp på fredag åker jag och kära mamma till berlin =) klockan halv sju på morgonen går flyget.. mysit.
massor med god mat och bara slappna av och vandra runt i berlin. kommer bo själva i en lägenhet hos en kompis kompis till mamma, härligt!

kan inte fatta att det redan är 1 augusti.. känns som att det är höst redan eftersom det har varit så varmt och sedan massssor med regn och rusk.. usch! passar inte bra nu när det ska vara sommar. jämrar mig redan att vintern kommer snart... igen. man vill ju skjuta sig själv eller fly från landet.

allt går bra med cesar, han skadade tassen härom veckan och jag blev helt kritvit och trodde han hade brutit den och hit och dit. men vi avvaktade och det visade sig vara en liiten sträckning som gick över på någon timme men han var svullen till dagen efter. det är hemskt när något händer med ens husdjur eller närmaste, men tänk att jag/vi har ingen bil (får låna svärföräldrarnas ibland) och det tar typ 20 min att åka till närmaste akut djursjukhus. och 40 min med buss hela vägen, inte kul om det är allvarligt. och om man ska ringa taxi tar det 15-20 innan den kommer.. hua jag blir mörkrädd bara jag tänker på det.

happ... nu började det regna, jävla skit.
ska passa Jillis imorrn, så hoppas det blir uppehåll. hon kommer inte vilja gå ut om det regnar.

och snart kommer alle och hämtar mig samtidigt som han hämtar sina föräldrar som kommer från landet. vi ska till hans kompis och titta på film tror jag.
såg en film där i förrgår som handlade om en kille som var fattig och inte "fin" som hade en golftalang, så får han chansen att kvala in till ett mästerskap.. en sann historia. den var ganska bra.. men kommer inte ihåg vad den hette =P

blir så frustrerad när jag sitter och smider planer för mig framtida hund. vet exakt hur jag ska göra med den och vad jag vill göra med den. hoppas den kommer gilla allt bara =D
vill (helst) tävla i sök, lydnad, viltspår, rapport och kanske spår. sjukt kul.. men jag har börjat vela om rasen jag vill ha. började fundera på en jaktlabrador istället för min staffordshireterrier eller en jaktgolden. men de på forumet sa att jag nog måste träna lite jaktapportering med båda, men främst labben. sedan har vi ju kelpien.. tycker dom är så fina och verkar kloka och ha en bra av och på knapp. men kommer jag ta mig vatten över huvudet? jag säger jämt att jag vill ha en hund med krut i och som är aktiv, jag vill kunna träna med ett energipaket som gör allt för föraren och som tar initiativ till olika saker, men som inte tar frivarv utan att man ber om det (boxern) =P

jag tror att en amstaff skulle väl kunna passa till sök som lydnad. sök har jag börjat intressera mig för mer och mer, det låter skit skojj.. gäller bara som med allt att träna in allt rätt och ha bra mycket motivation i hunden. och det är min första (försöks)hund, så jag kommer göra massor med fel som alla andra. tur att man vet bättre nu är för ett år sedan, usch. nää bara positiva metoder och positiv/negativ förstärkning. myccche bra =D och KLICKERN kommer sitta fastklistrad i min hand och huvud när jag ska lära in saker.
tänk att komma upp i lydnadsklass 3 (minst) med en amstaff, superkul. men många säger att om man ska tävla i SM så är det svårt att konkurrera med annat än en border collie, vilket jag tycket suger! jag vill inte ha en BC, jag vill ha en utmaning och ha det alla andra inte har. visst skulle jag inte vilja ge mig ut på en lydnadstävling med en mastiff, blä för tröga och sega hundar.
jag gillar iof farmors hund BC/kelpie mix, men han är för förarvek.. och med mig som är ganska bestämd och nybörjare gick inte allt som planerat. men lite skogsaglility i sandtaget tyckte han var kul. det gick bra även fast jag visste noll om just hur man gör. visst vet jag ingeting nu heller men bra mycket mer än då =D

jag hittade ett hundprogram som heter hundkoll som går på svt.. lätt att förstå och lite mysigt kul http://svtplay.se/alfabetisk?am,h,1,thumbs

nää gud vad jag babblar... men inte så konsitgt när man bara har sig själv att handla med och analysera saker.

nu måste jag skynda mig !! herrå

Kommentarer
Postat av: Maya

Efter att ha haft en amstaff och nu en jaktlabbe, så kan jag bara säga att det är tusen ggr lättare med en jaktlabbe när det gäller ALLT. Med dom ambitioner du har så tror jag inte att du kommer tycka att en amstaff passar i längden. Det finns en anledning till att det inte finns någon amstaff som tävlar i t.ex lydnad (okej, det finns ett 10-tal som jag sett ute på banorna)... dom har inte den där will-to-please, och allt du gör måste du motivera, motivera, motivera. En underbar ras i all ära, men vill man komma längre än att ha bara vardagslydnad på sin hund så bör man nog tänka om... Jag talar av egen erfarenhet ;)



Jag skulle välja en ras med mer w-t-p om jag vore du. Och att träna apportering med en jaktlabrador kan man göra med dummies, man behöver inte apportera vilt jämt. Köper du dessutom från en seriös uppfödare kommer dom hjälpa dig med allt sånt för att du ska kunna starta ett jaktprov. Det kanske skulle passa bättre med en DP-labbe om du inte är intresserad av jakt?

2010-08-21 @ 22:50:46
URL: http://mayanordin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback